25.8.11

جنگنده‌ای که غرب را غافلگیر کرد



سوخوی تی-۵۰ که به طور مشترک با هند ساخته شده برای اولین بار روز چهارشنبه در نمایشگاه هوایی ۲۰۱۱ ماکس در نزدیکی مسکو به پرواز درآمد.
این هواپیمای مافوق صوت با هدف برابری با تازه ترین مدل مشابه آمریکایی ساخته شده و قادر به انجام مانورهایی است که در هواپیماهای قدیمی تر ممکن نبود.
نمایش این جنگنده با غافلگیری محافل امنیتی و نظامی غرب مواجه شده است.
روسیه قصد ساختن هزار فروند از این جت ها در دهه های آینده را دارد و انتظار می رود که هند تا ۲۰۰ فروند از آنها را بخرد. با این حال تولید کامل آن تا ۲۰۱۵ آغاز نخواهد شد.
میخائیل پوگوسیان رئیس شرکت “یو اِی سی” روسیه که هواپیما را ساخته است گفت: “جت تی-۵۰ نه فقط ستون فقرات نیروی هوایی روسیه بلکه نیروی هوایی هند را تشکیل خواهد داد.”
او گفت انتظار می رود نیروی هوایی روسیه تا ۲۰۰ عدد از این هواپیماها را بخرد که جایگزین جنگنده اس یو-۲۷ خواهد شد.
در ماه دسامبر ۲۰۱۰ در جریان سفر دمیتری مدودف رئیس جمهور روسیه به دهلی نو، هند قبول کرد که این پروژه را در شراکت با مسکو انجام دهد.
هند بزرگترین مشتری جنگ افزارهای ساخت روسیه است.
بنابه گزارش ها پرواز آزمایشی تی-۵۰ که ابتدا قرار بود در سال ۲۰۰۷ تولید شود مکررا به دلیل مشکلات فنی عقب افتاد.
این جنگنده بالاخره در ماه ژانویه سال گذشته برای اولین بار به طور مخفیانه آزمایش شد.
سوخوی که تی-۵۰ در هر هوایی قادر به عملیات است، توانایی پرش در باندی ۳۰۰ تا ۴۰۰ متری را دارد و حمله همزمان به اهداف زمینی و هوایی را دارد.
رسانه های روسیه سال گذشته گزارش دادند که تا ۱۰ میلیارد دلار خرج طراحی و ساخت این جنگنده شده است اما بهای هر فروند در نهایت ۱۰۰ میلیون دلار خواهد بود.
راپتور آمریکایی که نمونه آزمایشی آن بیش از دو دهه قبل رونمایی شد ۱۴۰ میلیون دلار فروش می رود.
گزارش مشرق

No comments:

Post a Comment